134 år efter den första tågresan mellan Paris och Konstantinopel i oktober 1883, skriver AccorHotels nu ett partneravtal med det statliga järnvägsbolaget SNCF i Frankrike om att fortsätta utvecklingen av det ikoniska varumärket ”Orientexpressen”.

AccorHotels förvärvar 50 procent av aktiekapitalet och planerar samtidigt en ny hotellkedja under det klassiska varumärket. Det legendariska tåget, som i nästan ett sekel förenade Europas största städer, från Paris till Istanbul, är idag en tidlös symbol för lyxresande. AccorHotels och SNCF Group kommer tillsammans att arbeta för att bevara det arv som är kopplat till varumärket genom Orient Express Endowment Fund. Fonden har syftet att uppmuntra och stödja initiativ som gynnar en bredare publik inom konst och kultur.

AccorHotels avser även att utveckla en ny samling prestigefyllda hotell under varumärket Orient Express för att ytterligare stärka sin position inom lyxsegmentet. Dessa hotell kommer vara belägna på ikoniska platser och erbjuda gästerna en unik upplevelse med fokus på Orientexpressens historia kombinerad med lyx och elegans från väst till öst.

– Vi är mycket glada över partnerskapet med SNCF-gruppen. Det innebär en ny allians mellan två av Frankrikes största aktörer inom reseindustrin. Det gemensamma målet är att skapa ny drivkraft och en internationell ställning för ett historiskt och redan världsberömt varumärke. Affären innebär att våra kunder nu får möjlighet att njuta av ett utökat utbud av exklusiva tjänster och upplevelser, säger Sébastien Bazin, koncernchef för AccorHotels.

De sju tågvagnarna i fransk Art Deco-design förblir SNCF-gruppens egendom och kommer att drivas av Orient Express för privata resor och evenemang. Därmed uppstår nya möjligheter att anordna evenemang i samarbete med AccorHotels event- och conciergetjänster Potel & Chabot, Noctis och John Paul.